Je hebt een actie op je lijstje waar je iets mee moet. Je schuift hem steeds voor je uit. Helaas laat deze taak je niet gaan. Telkens popt in je hoofd op wat je nog moet doen. Bij voorkeur op momenten dat jij probeert te ontspannen. Een zeurend stemmetje dat je vertelt dat je hier nog mee aan de slag moet, met een knagend gevoel als gevolg.
Actielijst
Je neemt jezelf voor om er volgende week echt mee aan de slag te gaan. Je zet de taak op je actielijst. Markeert hem zelfs met een gele stift. Om vervolgens aan het einde van die week te constateren dat deze actie weer van de plank is gevallen.
Je komt er maar niet aan toe om deze actie uit te voeren. Je baalt van jezelf, want normaal heb je helemaal geen last van uitstelgedrag.
Waarom schuif je deze actie dan telkens vooruit? Hoewel het ogenschijnlijk een eenvoudige actie lijkt, is de taak waar je voor staat waarschijnlijk complexer van aard dan hij lijkt.
Een complexe actie
Een complexe actie bestaat uit meerdere taken en besluiten. Hierdoor verspreidt je aandacht en energie zich dus over meerdere taken en besluiten. Zo blijft er te weinig energie en aandacht over om de eerste actie uit te voeren. De eerste actie die nodig is om de trein in beweging te zetten. Als je dat niet door hebt, denk je dat het gewoon een taakje is dat even gedaan moet worden en snap je dus niks van jouw uitstelgedrag.
Zelf had ik er ook zo een. Ik wilde al weken vacatures maken voor de werving van een nieuw bestuur voor één van mijn projecten. Sterker nog: 80% van de tekst was al gereed. Ik moest alleen nog even afronden en zorgen voor een mooie layout. Toch stelde ik deze taak telkens uit, terwijl ik heel goed wist dat dit belangrijk was voor de voortgang van het project.
Toen ik de tijd nam om iets beter te kijken, ontdekte ik waarom het niet lukte. Er moesten nog een aantal zaken geregeld en afgestemd worden, voor die vacatures eruit konden. Door mijn ervaring wist mijn intuïtie allang dat dit meer was dan alleen een tekst schrijven. Onbewust hield ik mijzelf tegen.
Uitstelgedrag
Als jij nu zo’n taak hebt die je telkens uitstelt, zet dan de taken die uitgevoerd moeten worden en de besluiten die genomen moeten worden, eerst op een rij. Zet ze vervolgens ook in de juiste volgorde. Daarna focus je je op de eerste volgende stap en die ga je uitvoeren. Die eerste stap is vaak goed te overzien en eenvoudig zoals het inplannen van een afspraak. De kans is groot dat je dan wel aan de slag gaat en de vervolgstappen er automatisch achter aan rollen.
Dus als jij jezelf beticht van uitstelgedrag, terwijl je van nature geen uitsteller bent, pak dan pen en papier, ga even rustig zitten en neem de tijd om na te denken. Breek de actie die je uitstelt op in verschillende deelstapjes en weet wat de eerste stap is die je moet gaan zetten. Dat gaat je helpen om ervoor te zorgen dat het alsnog voor elkaar komt.
Recente reacties